Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/100582
Title: Образ Алексея Ремизова в художественной литературе метрополии и диаспоры ХХ в.
Authors: Блищ, Н. Л.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
Issue Date: 2013
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск : БДУ. - 2013. - №2. - С. 10-14
Abstract: A. Remizov created the combined image of a Russian writer with a wide set of lit erary masks (the enchanter, the story-teller, the hoaxer, the crank, the so phisticated aes thete, the «God’s Fool», the travelling monk, the dervish) in his own ar tistic, epistolary and autobiographical texts. Remizov’s artistic practice of self-identifi cation was adopted and developed by some of his contemporaries and younger follow ers. His “mythological recipes” may be traced in writings of many Russian authors tra ditionally associated with literary mod- ernism (A. Bely, B. Pilnyak, V. Nabokov) and early postmodernism (I. Chinnov, Y. Ivask, B. Nartsissov). As a rule, the fi gure of Remi zov in their books serves as a symbol of an artist possessed by literature itself. Such an artist nearly literally lives in the world of books and literary characters. Remizov the myth-creator had become the in dispensable part of general «Silver Age» mythology which had been created by several generations of Russian Emigré authors and even – in particularly «camoufl age way» – by some Soviet Writers. = Исследуются особенности восприятия образа А. М. Ремизова писателями последующих поколений, выявляются формы рецепции и отражения образа писателя-эмигранта с богатейшим арсеналом литературных масок – сказочника, выдумщика-мистификатора, лукавого эстета, чудака, юродивого или монаха-дервиша – в художественных, эпистолярных, мемуарных и дневниковых текстах. Доказывается, что ремизовские способы самоидентификации во многом стали новаторскими для русской литературной практики и нашли продолжение у современников и последователей. Ремизовский «мифологический шлейф» касается творчества писателей, соотносящих себя с русским модернизмом, – А. Белого, Б. Пильняка, В. Набокова, а также представителей раннего постмодернизма – И. Чиннова, Ю. Иваска, Б. Нарциссова. Образ Ремизова становится символом художника, одержимого литературой, живущего исключительно в мире книг и литературных героев. Мифотворец Ремизов сам стал частью общего мифа о Серебряном веке, протянувшемся через все «волны» эмиграции, мифа, закамуфлированного даже в литературе советской.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/100582
ISSN: 2308-9180
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2013, №2 (жнівень)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10-14.pdf523,03 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.