Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/100588
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРогачевская, М. С.-
dc.date.accessioned2014-08-12T13:33:25Z-
dc.date.available2014-08-12T13:33:25Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationВеснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск : БДУ. - 2013. - №2. - С. 18-21ru
dc.identifier.issn2308-9180-
dc.identifier.urihttp://elib.bsu.by/handle/123456789/100588-
dc.description.abstractThis article deals with a new character type in the 20th century fi ction – a psychoanalyst, presented on the example of two novels by I. Murdoch, the British author. It can be accounted for by the novelist’s interest in S. Freud’s psychoanalysis and her polemics with it. With the help of the reader-response critical approach, we defi ne artistic innovations in the methods of character creation of this type in the novels A Severed Head and The Good Apprentice: psychoanalytic discourse and its interaction with the religious and philosophical, caricature as a means of revision of scientifi c concepts, an expanded psychological portrait, deviation from the horizons of the reader’s expectations, development of the culture of emotional experience in the context of the 20th century human confl icts. This character type performs both the artistic and moral-philosophical function. All this leads to the change of the novel’s psychologism. = Рассматривается новый тип персонажа художественной литературы ХХ в. – герой-психоаналитик на примере двух романов британской писательницы А. Мердок. Это объясняется интересом романистки к психоанализу З. Фрейда и полемикой с ним. С помощью элементов рецептивного подхода в романах «Отрубленная голова» и «Школа добродетели» определены художественные инновации в способах создания писательницей такого героя: психоаналитический дискурс и его взаимодействие с религиозным и философским, карикатура как способ переосмысления научных концепций, развернутый психологический портрет, уход от горизонтов читательского ожидания, разработка культуры эмоционального переживания в контексте конфликтов человека ХХ в. Такой тип героя выполняет как художественно-изобразительную функцию, так и морально-философскую. Все это меняет свойства психологизма романа.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherМінск : БДУru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.subjectЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчествоru
dc.titleОбраз психоаналитика в романах Айрис Мердок "Отрубленная голова" и "Школа добродетели"ru
dc.typearticleru
Appears in Collections:2013, №2 (жнівень)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18-21.pdf472,88 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.