Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/116913
Title: Экономические аспекты франко-советских отношений в 1930 – 1937 гг. в контексте интересов Франции и СССР в Центральной и Восточной Европе
Other Titles: Economic aspects of Franco-Soviet relations in the context of French and S66oviet interests in Central and Eastern Europe (1930—1937)
Authors: Леденёв, С. С.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. исторические науки
Issue Date: 2014
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Российские и славянские исследования : науч. сб. Вып. 9 / редкол. : А. П. Сальков, О. А. Яновский (отв. редакторы) [и др.]. — Минск : БГУ, 2014. — С. 168-177
Abstract: Рассматриваются некоторые экономические аспекты отношений между СССР и Францией в 1930-е гг., затрагивающие взаимодействие этих стран в Центральной и Восточной Европе. Изложены основные этапы франко-советского сближения, в указанный период получившего свое воплощение в виде нескольких двусторонних договоров (советско-французский Пакт о ненападении 1932 г., торговый договор 1934 г. и франко-советский Пакт о взаимопомощи 1935 г.). Автором предпринимается попытка изучения экономических интересов и внешней политики Франции и СССР в отношении Центральной и Восточной Европы. Советские и французские внешнеэкономические стратегии в нефтяной промышленности и сфере железнодорожного транспорта используются в качестве примеров, иллюстрирующих неэффективность вышеозначенных двусторонних договоров. The present paper deals with some economic aspects of Francо-Soviet relations in the 1930s in regard to French and Soviet policies in Central and Eastern Europe. After a brief summary of the alliance between the two countries, implemented in a series of bilateral treaties (Francо-Soviet Non-Aggression Pact, 1932; Commercial Treaty of 1934, and Franco-Soviet Treaty of Mutual Assistance, 1935), an attempt is made to point out the economic policies of both countries in Central and Eastern Europe. A case study of French and Soviet strategies in the oil industry and in the railway sector is proposed to specify the divergence factors accounting for the inefficiency of the above-mentioned framework agreements.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/116913
Appears in Collections:Выпуск 9. - 2014. - 351 с.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ledenev_SS.pdf226,53 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.