Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/170056
Title: Парадоксы комического в русской драматургии рубежа XX–XXI вв.
Authors: Гончарова-Грабовская, С. Я.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
Issue Date: 2015
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск: БДУ. - 2015. - № 3. - С. 8-11
Abstract: Исследуется состояние современной русской драматургии и выявляются факты нарушения канона как на уровне художественной структуры, так и жанра. Особое внимание уделяется категории комического, модификации комедии. Отмечается специфика катарсиса, генетически восходящего к драмам А. Жарри и А. Арто, оказавших глубокое влияние на формирование определенной тенденции в современной драме, связанной с ее сатирической, комедийной, жанровой и видовой природой. В конце 1990-х гг. сатирическая комедия исчерпала себя как жанр. Злой смех, свойственный пьесам сатирического, памфлетного характера, стал активно проникать в драму. Подобная корреляция смешного и серьезного оказала влияние на жанровую структуру пьес, нарушая нормы традиционной комедии. Драма взяла на себя миссию комедии, используя и другие эстетические средства, не свойственные комическому. Об этом свидетельствует и модификация конфликта. Сатира растворилась в других жанрах, ее функцию взяли на себя драма, трагикомедия, мелодрама. Сатирическая комедия временно оказалась вытесненной. В центре внимания пьесы Л. Петрушевской, О. Богаева, С. Решетникова, М. Курочкина, И. Вырыпаева, В. Сигарева, Н. Ворожбит и др. = The article examines the state of contemporary Russian drama. It reveals violations of canon at the level of artistic structure and genre. Particular attention is paid to the category of the comic and comedy modification. Specific features of catharsis genetically dating back to the dramas of A. Jarry and A. Artaud are discussed. These scholars contributed to the formation of this trend in modern drama which is associated with its satirical, comedy, genre and specific nature. At the end of the 1990s the satirical comedy exhausted itself as a genre. «Angry Laughter» characteristic of satirical, pamphleteering plays began to penetrate actively into the drama. This correlation of funny and serious has influenced the structure of plays, breaking the rules of traditional comedy. Drama took on the mission of the comedy using other aesthetic means, not typical of the comic genre. Modification of the conflict provides a good evidence for this process. Satire dissolved in other genres its function being taken over by drama, tragicomedy, melodrama. Satirical comedy was temporarily displaced. In the focus of attention are the plays by L. Petrushevskaya, O. Bogaeva, S. Reshetnikova, M. Kurochkina, I. Vyrypaeva, V. Sigareva, N. Vorozhbit and others.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/170056
ISSN: 2308-9180
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2015, №3 (снежань)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8-11.pdf234,39 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.