Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/182789
Title: Стратегии конструирования репрезентаций в процессе понимания устной научной речи
Other Titles: The strategies of representation constructing in the process of understanding oral scientific speech / S. I. Lebedinskiy
Authors: Лебединский, С. И.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2017
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Филология = Journal of the Belarusian State University. Philology. - 2017. - № 1. - С. 91-97
Abstract: Отмечено, что определяющую роль в процессе понимания устной научной речи выполняют стратегии смыслоформулирования, которые являются наиболее трудными для описания, стандартизации и экспериментальной верификации в силу их вариативности, изменчивости и специфичности в каждом конкретном случае. Экспериментально исследована одна из их разновидностей – стратегия конструирования ментальных репрезентаций через преобразование когнитивных схем, с помощью которых слушатели модифицируют и обогащают старые и конструируют новые когнитивные схемы. Установлены семь видов репрезентаций, которыми оперируют слушатели в процессе переработки научной информации, – буквальные (или нулевые), частично модифицированные, частично преобразованные, трансформационные с элементами свободной или логической репрезентации, свободные, свободные с элементами логической репрезентации, логические. = The decisive role in the process of understanding of oral scientific speech meaning formulation strategies act. These strategies are the most difficult to describe, standardize and do experimental verification because of their variability, changeability and specificity in the each case. In the article it has been experimentally investigated one of the variants of these strategies – the strategies of constructing of mental representations through the transformation of cognitive schemes. With the help of these strategies students modify and enrich the old schemes and design new cognitive ones. It has been revealed seven types of representations operated by students in the process of scientific information processing. They are the literal (or zero), partly modified, partly transformed, transformed with the elements of free or logical representation, free, free with the elements of the logical representation, logical.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/182789
ISSN: 2521-6775
Appears in Collections:2017, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
91-97.pdf367,18 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.