Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/184416
Title: Медиамейкер социальной сети: «идеология» информационно-коммуникативного обустрой­ства
Other Titles: Media maker of social net: «ideology» of informational and сommunicative organization / A. A. Morozova
Authors: Морозова, А. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
ЭБ БГУ::ТЕХНИЧЕСКИЕ И ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. ОТРАСЛИ ЭКОНОМИКИ::Автоматика. Вычислительная техника
Issue Date: 2017
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика = Journal of the Belarusian State University. Journalism and pedagogics. - 2017. - № 1. - С. 78-82
Abstract: Рассмотрена специфика организации аккаунта пользователя социальной сети. Поскольку субъектом массовоинформационной деятельности социальных сетей является не журналист, а пользователь, создающий медиатекст (включая аудио/визуальный контент) и способствующий его распространению внутри данного ресурса, для обозначения такого субъекта мы ввели понятие «медиамейкер». Изучены основные характеристики информационно-коммуникативного обустройства пользователя в социальной сети «ВКонтакте», которые влияют на специфику распространяемой информации и степень ее восприятия аудиторией. Выявлены две особенности организации личного аккаунта медиамейкера, а также частота и принципы взаимодействия медиамейкера с другими пользователями. Методом исследования выбран социологический опрос аудитории (500 респондентов). На основе анкетирования вы¬ явлены особенности, демонстрирующие собирательный образ аккаунта медиамейкера. Определены основные тенденции распространения информации в социальной сети и обозначены проблемные моменты: трудность в поиске «своего читателя», переизбыток информации в ленте новостей, смешение личной и общественно значимой информации, сложность в верификации записей. Полученные результаты помогут подробнее проанализировать образ со¬временного медиамейкера, выявить и обозначить эффективные способы создания и распространения информации в социальных сетях. = The article is devoted to the specifics of organization of social net user’s account. Differing from the professional mass media the subject of mass informational activity of social nets is not a journalist but a user himself; we launched the notion «media maker» for an active user of social nets creating media text (including audio and video content) and spreading it within the given resource. The purpose of research is to study the basic characteristics of informational and communicative organization of a user in the social net «VKontakte» which will influence the specifics of the spread information and the level of its perception by the audience. We found out that in this case two main factors make the difference – peculiarities of organization of media maker’s personal account and the frequency and principles of media maker’s interaction with other users. The method of the research was a sociological survey (500 respondents). The survey revealed peculiarities demonstrating the complex image of media maker’s account. The most spread characteristics of organization of media maker’s account helped defining the basic tendencies of informational spread in social nets and depicting the problematic questions: difficulty in search for «his reader», overflow of information in news line, mix of personal and social information, difficulty in verification of notes. The results in perspective may help to analyze in details the image of contemporary media maker and to reveal the effective ways of creation and spread of information in social nets.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/184416
ISSN: 2521-6783
Appears in Collections:2017, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
78-82.pdf293,19 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.