Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/184917
Title: Библия как основа философии диалога
Authors: Синило, Галина Вениаминовна
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия
Issue Date: 2017
Publisher: Белорусский государственный университет
Citation: Гуманитарные технологии в образовании и социосфере : сб. науч. ст. / редкол. : О. И. Уланович (отв. ред.) [и др.]. – Минск : Изд. центр БГУ, 2017. – С. 49–74.
Abstract: В статье рассматривается генезис и эволюция философии диалога и значимость для нее Библии. Показано, что диалогическая философия М. Бубера, Ф. Розенцвейга, Э. Левинаса опирается прежде всего на смыслы, заложенные в Библии: именно в ней диалог между человеком и Богом (между Я и Вечным Ты в терминологии М. Бубера) был впервые осмыслен как основа бытия, как смысло-, целе- и формообразующий фактор человеческой истории и культуры. Все произведения философов-диалогистов образуют своего рода метатекст в отношении к своему генеральному архетексту – Библии, являясь ключом к ее глубинному пониманию. Все они, преодолевая монологизм греческой философии и немецкого идеализма (особенно Гегеля), обращаются к диалогическому мышлению Библии. В свою очередь философия диалога оказала прямое влияние на формирование концепции М. М. Бахтина и В. С. Библера о диалоге как необходимом условии эстетической деятельности человека и как единственной форме бытия культуры. The paper explores the genesis and evolution of the philosophy of dialogue as also the significance and influence of the Bible on it. It is represented that M. Buber’s, F. Rosenzweig’s and E. Levinas’s philosophy of dialogue, relies primarily on the basic meanings of the Bible, where the dialogue between a man and God (between I and Eternal Thou in M. Buber’s terminology) was first understood as the basis of being, as the meaning, purpose and form factor of human history and culture. All the works of the dialogue philosophers form some kind of metatext in the relation to their general archetext – the Bible, and being the key to its deepest understanding. All of them, overcoming the monologism of Greek philosophy and German idealism (especially Hegel), and turn to the dialogical thinking of the Bible. The same way the philosophy of dialogue had the direct impact on the formation of the concept of M. M. Bakhtin’s and V. S. Bibler’s dialogue as a necessary condition of a human aesthetic activity and as the only form of the culture of being.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/184917
Appears in Collections:Статьи кафедры культурологии

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Синило Г.В._Библия как основа философии диалога.pdf402,33 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.