Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/185416
Title: Конструирование репрезентаций по аналогии в процессе понимания устной научной речи
Other Titles: Constructing the representation by analogy in the process of understanding oral scientific speech / S. I. Lebedinskii
Authors: Лебединский, С. И.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2017
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Филология = Journal of the Belarusian State University. Philology. - 2017. - № 2. - С. 102-109
Abstract: Указано, что базовыми стратегиями смыслоформулирования при восприятии устной научной речи являются стратегии построения ментальных репрезентаций через преобразование (детализацию) схем, конструирования концептуальных структур, создания репрезентаций по аналогии с известными структурами или ситуациями, построения рассуждений и умозаключений, ориентированных на выдвижение смысловых прогнозов и их проверку. Экспериментально исследуются стратегии конструирования репрезентаций по аналогии и механизмы их запуска. Установлено, что выводы по аналогии не всегда бывают достоверными, однако без них невозможно достичь понимания, поскольку они участвуют в формировании гипотез, которые затем проходят проверку более строгими методами, включая детализацию и генерализацию. Выявлены и описаны 12 типов уподобительных и корректирующих аналогий, которые используют слушатели в процессе переработки научной информации. = The basic strategies of sense formation when perceiving oral scientific speech are the strategies of mental representation formation through the transformation (detalization) of schemes, conceptual structures constructing, representations by analogy with known structures or situations, arguments and conclusions focused on the nomination of semantic predictions and its examination. This article experimentally investigates the strategies of constructing the representations by analogy and mechanisms of their execution. It is established that conclusions by analogy are not always reliable, but it is impossible to reach understanding without them. They play an important role in understanding of scientific speech, as they are involved in the formation of hypotheses which are then tested by more rigorous methods, including detailed elaboration and generalization. All revealed and described 12 types of optometery and corrective analogies used by the learners in the process of processing scientific information.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/185416
ISSN: 2521-6775
Appears in Collections:2017, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
102-109.pdf430,09 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.