Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/208299
Title: Повышение экологической компетентности педагогов профессионально-технических учебных заведений строительного профиля
Other Titles: Increase of environmental competence of teachers of professional and technical schools of the contruction profile / N. V. Kulalaieva
Authors: Кулалаева, Н. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::МЕЖОТРАСЛЕВЫЕ ПРОБЛЕМЫ::Охрана окружающей среды. Экология человека
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Экология = Journal of the Belarusian State University. Ecology. - 2018. - № 1. - С. 15-23
Abstract: Обозначены основные экологические вопросы современности, коснувшиеся Украины, решение которых возможно только благодаря широкому внедрению образования в интересах устойчивого развития. Дано обоснование необходимости повышения экологической компетентности украинских педагогов профессионально-технических учебных заведений строительного профиля для имплементации экологических знаний в профессиональную подготовку будущих строителей путем внедрения соответствующих дистанционных курсов, разработанных при участии автора. Анализируется содержание нормативных международных и украинских документов на предмет внедрения экологического компонента в профессиональное образование Украины. Доказано, что будущие строители нуждаются в формировании у них целостного представления о последствиях надвигающегося экологического кризиса, обусловленного демографическими, энергетическими, ресурсными, экономическими, социальными и др. процессами. Приведены примеры инициатив учебных заведений разных степеней аккредитации, реализующих стратегию экологического образования в Украине. Рассматриваются структура, а также цели модулей, разработанных автором, дистанционных курсов повышения экологической компетентности педагогических работников профессионально-технического образования Украины. Обоснованы концептуальные основы указанных дистанционных курсов: методологические подходы, дидактические принципы обучения, критерии отбора и структурирования содержания учебного материала.
Abstract (in another language): The article outlines the main environmental issues of our time that have affected Ukraine. The solution of these issues is possible only due to the wide implementation of education for sustainable development. The author substantiates the necessity of increasing the environmental competence of Ukrainian teachers of professional and technical schools of the construction profile for the implementation of environmental knowledge in the training of future builders by introducing distance courses developed with the participation of the author. The analysis of the content of normative international and Ukrainian documents on the introduction of the environmental component into the professional education of Ukraine is given. It is proved that future builders need to form a holistic view of the consequences of the impending crisis caused by demographic, energy, resource, economic, social and other processes. There are given the examples of initiatives of educational institutions of different degrees of accreditation implementing the strategy of environmental education in Ukraine. The structure, as well as the goals of the modules developed by the author, of distance courses for increasing the environmental competence of teachers of professional and technical education of Ukraine are considered. The conceptual bases of the indicated distance courses are grounded: methodological approaches, didactic principles of training, criteria for selection and structuring of the content of the educational material.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/208299
ISSN: 2521-683X
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2018, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15-23.pdf446,87 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.