Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/214706
Title: Результаты семантической типологии как научный компонент теории и практики преподавания русского языка как иностранного
Other Titles: The results of semantic typology as a scientific component of the theory and practice of teaching Russian as a foreign language / Ovchinnikova A.N.
Authors: Овчинникова, А. Н.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2018
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Лингводидактика: новые технологии в обучении русскому языку как иностранному : материалы V Респ. науч.-практ. семинара, Минск, 19 окт. 2018 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: С. И. Лебединский (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2018. – С. 93-97.
Abstract: В статье излагаются праксеологические принципы организации содержания учебно-методического комплекса ««Лингвистическое обеспечение межкультурной коммуникации». Лингвострановедческий уровень анализа учебного материала представлен опытом внедрения результатов семантической типологии в теорию и практику преподавания русского языка как иностранного. Решению традиционных задач методики преподавания русского языка как иностранного способствует информационная поддержка со стороны новых научных направлений. Необходимо учитывать праксеологический и психологический (фасционационный) факторы восприятия иностранными студентами коммуникативных моделей русского языка. Отмечается целесообразность изучения семантических трансформаций в изучаемом языке через устойчивые смысловые структуры родного языка. Сопоставление семантических прототипов на разных уровнях системы в изучаемом и родном языках позволяет совершенствовать научный компонент теории и методики преподавания русского языка как иностранного. Установление фактов семантического тождества на примере базисной лексики активизирует интерес к изучаемому языку и способствует развитию межкультурной и лингвистической компетенции студентов.
Abstract (in another language): The article describes the praxeological principles of the organization of the content of the educational and methodical complex «Linguistic Support for Intercultural Communication». The linguistic and cultural level of the analysis of the educational material is presented by the experience of introducing the results of semantic typology into the theory and practice of teaching Russian as a foreign language. The resolution of traditional tasks of teaching Russian as a foreign language is facilitated by information support from new scientific directions. It is necessary to take into account the praxeological and psychological (fasciation) factors of the foreign students’ perception of communicative models of the Russian language. It is noted that the study of semantic transformations in the target language through stable semantic structures of the native language is feasible. The comparison of semantic prototypes at different levels of the system in the studied and native languages allows improving the scientific component of the theory and methodology of teaching Russian as a foreign language. Establishing the facts of semantic identity on the examples of basic vocabulary activates interest in the studied language and contributes to the development of the students’ intercultural and linguistic competence.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/214706
ISBN: 978-985-566-677-7
Appears in Collections:2018. Лингводидактика: новые технологии в обучении русскому языку как иностранному

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
93-97.pdf297,75 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.