Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/241961
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСамарина, Т. С.
dc.date.accessioned2020-04-20T12:04:29Z-
dc.date.available2020-04-20T12:04:29Z-
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationРелигия и Коммуникация: материалы VI Международной научно-практической конференции, Минск, 18–20 апреля 2019 г. – Минск : Ковчег, 2019. – С. 363-367.
dc.identifier.isbn978-985-7246-14-4
dc.identifier.urihttp://elib.bsu.by/handle/123456789/241961-
dc.description.abstractФеноменология религии с 1960-х гг. стала академически немодной, в основном по причине переоценки базовых установок научного исследования в постмодернистской философии. Оппозицию феноменологии религии сформировала мода на социо-философские теории. В 1967 г. М. Фуко в своем докладе затрагивает классическую проблематику феноменологии – священные пространства. Для их обозначения он вводит новый термин гетеротопия. Фуко фактически воспроизводит классические постулаты дескриптивной феноменологии религии: используя классический механизм анализа священного пространства, он редуцирует понятие священное, но сохраняет при этом и объект, и предмет рассмотрения, корректируя его лишь социальными условиями генезиса.
dc.language.isoru
dc.publisherМинск : Ковчег
dc.subjectЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Религия. Атеизм
dc.subjectЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия
dc.titleЭвристический потенциал феноменологии религии: случай Мишеля Фуко
dc.title.alternativeThe heuristic potential of phenomenology of religion: the case of Michel Foucault / Tatiana Samarina
dc.typeconference paper
dc.description.alternativeThe phenomenology of religion has become academically unfashionable since the 1960s, mainly due to the re-evaluation of the basic principles of scientific research in postmodern philosophy. The opposition to the phenomenology of religion has formed a fashion for socio-philosophical theories. In 1967 M. Foucault in his report touches upon the classical problems of the phenomenology of religion – sacred spaces. Referring to them, he introduces a new term heterotopia. Foucault actually reproduces the classical postulates of the descriptive phenomenology of religion: using the classical mechanism of the analysis of the sacred space, he reduces the concept of the sacred, but retains both the object and the subject of consideration, correcting it only by the social conditions of its genesis.
Appears in Collections:2019. Религия и Коммуникация

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
363-367.pdf330,94 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.