Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/243291
Title: Античный лингвокультурный контекст семейного воспитания Ф. М. Достоевского
Authors: Скоропадская, Анна Александровна
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
Issue Date: 2020
Citation: Філалагічныя штудыі = Studia philologica : зб. навук. арт. Вып. 9 / БДУ, Каф. класічнай філалогіі ; [рэдкал.: В. Г. Пракапчук (гал. рэд.) і інш.]. — Мінск, 2020. — С. 155–162.
Abstract: Статья обращается к сведениям о раннем этапе воспитания Ф. М. Достоевского. Известные к настоящему времени архивные данные позволяют не только реконструировать культурно-педагогический контекст формирования личности будущего писателя, но и выявить наследственные факторы, на это формирование повлиявшие. Объектом исследования стала античная лингвокультурология и ее роль в содержании семейного воспитания и начального образования Достоевского. Несмотря на незначительность биографических сведений об этом периоде, анализ историко-архивных материалов, касающихся родителей писателя и его ближайших предков, позволяет сделать вывод о том, что античная лингвокультурология (латинский язык, чтение античных авторов) была одним из элементов системы воспитания, которой придерживались Михаил Андреевич и Мария Федоровна Достоевские, унаследовавшие эти взгляды из своего собственного ученического опыта.
Abstract (in another language): The article refers to information about the early stage of education of F. M. Dostoevsky. Currently known archival data allows not only to reconstruct the cultural and pedagogical context of the formation of the personality of the future writer, but also to identify hereditary factors that influenced this formation. The object of the study is antique linguoculturology and its role in the content of family education and primary education of Dostoevsky. Despite the insignificance of biographical information about this period, an analysis of historical and archival materials relating to the writer’s parents and his immediate ancestors allows us to conclude that ancient linguoculturology (Latin, reading of ancient authors) was one of the elements of the education system that Michael adhered to Andreevich and Maria Fedorovna Dostoevsky, who inherited these views from their own student experience.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/243291
Sponsorship: Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научного проекта № 18-012-90037.
Appears in Collections:2020. Філалагічныя штудыі = Studia philologica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
155-162.pdf800,69 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.