Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/260832
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСельченок, Е. К.-
dc.date.accessioned2021-06-04T11:54:18Z-
dc.date.available2021-06-04T11:54:18Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationЧеловек в социокультурном измерении = Human in the socio-cultural dimension. - 2021. - № 1. - С. 35-43ru
dc.identifier.issn2709-5738-
dc.identifier.urihttps://elib.bsu.by/handle/123456789/260832-
dc.description.abstractРассматривается вопрос о гностической сущности образа Фауста, являющегося ключевым для раскрытия гностических мотивов в немецкой культуре Нового времени, так как последующее осознание культурой самой себя преломлялось именно сквозь призму образа Фауста как магистрального для всей немецкой культуры. Поскольку ключевым для развития немецкой фаустианы и оформления гностической константы германской культуры стало воплощение духовных поисков И. В. Гёте, которые отразились в трагедии «Фауст», автор статьи анализирует произведение с точки зрения актуализации в ней гностических топосов – культурных констант, оформившихся на основе мировоззрения исторического гностицизма, которые несут в себе культурно-генетический код. В этом ключе автор рассматривает две пары Фауст – Гретхен и Фауст – Елена, подробно изучает как единую диаду пару Фауст – София, а путь Фауста – как путь гностического постижения тайны.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherМинск : БГУru
dc.subjectЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчествоru
dc.titleГностические топосы в трагедии «Фауст» И. В. Гётеru
dc.title.alternativeGnostic toposes in tragedy «Faust» by J. W. Goethe / E. K. Selchenokru
dc.typearticleru
dc.rights.licenseCC BY 4.0ru
dc.description.alternativeThe article examines the question of the Gnostic essence of the image of Faust, which is the key for the disclosure of gnostic motives in the German culture of the New Age, since the subsequent awareness of culture itself was refracted precisely through the prism of the image of Faust as the mainstream for German culture. Since the key to the development of German Faustianism and the formulation of the Gnostic constant of German culture was the embodiment of J. W. Goethe’s spiritual quests, which were reflected in «Faust», the author analyses the tragedy from the point of view of actualising Gnostic toposes in it which are cultural constants that took shape on the basis of the worldview of his torical Gnosticism that carry the cultural and genetic code. The two pairs Faust – Gretchen and Faust – Helena are considered in detail as a single dyad Faust – Sophia, and the path of Faust as the path of the Gnostic comprehension of the mystery.ru
Appears in Collections:2021, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
35-43.pdf411,58 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.