Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/280225
Title: Соотношение компонентов личностного и статусного общения в педагогическом дискурсе художественного текста
Other Titles: The correlation of the elements of personality-oriented and status-oriented communication in the pedagogical discourse of a literary text / L. E. Kachalava
Authors: Качалова, Л. Е.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Иностранные языки: инновации, перспективы исследования и преподавания : материалы V Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. памяти М. А. Черкаса, Респ. Беларусь, Минск, 24–25 марта 2022 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: Е. А. Пригодич (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2022. – С. 415-420.
Abstract: В статье рассматривается специфика функционирования педагогического дискурса в плоскости художественного текста на английском и русском языках. Проведенное сопоставительное исследование позволяет утверждать, что статусно-ориентированная коммуникация, с одной стороны, отличается строго институциональным характером речевого взаимодействия, а с другой стороны, обнаруживает элементы, свойственные личностно-ориентированному общению. Двойственная природа речевой интеракции обусловливает специфику развертывания модели речевого поведения ведущего участника коммуникации, подтверждая наличие в речи адресанта определенной доли соотношений компонентов личностного и статусного общения
Abstract (in another language): The article deals with the specifics of the functioning of pedagogical discourse within the context of a literary text in English and Russian. The conducted comparative study allows us to assert that status-oriented communication, on the one hand, is distinguished by the strictly institutional nature of speech interaction, and on the other hand, it reveals elements inherent in personality-oriented communication. The dual nature of speech interaction determines the specifics of the deployment of the model of speech behaviour of the leading participant in communication, confirming the presence in the speech of the addresser of a certain proportion of the components of personal and status communication
Description: Раздел 5. Актуальные вопросы литературоведения, переводоведения и практики перевода
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/280225
ISBN: 978-985-881-272-0
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2022. Иностранные языки: инновации, перспективы исследования и преподавания

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
415-420.pdf822,92 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.