Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/280704
Title: | Инновация и разрушение опыта в префигуративной культуре |
Other Titles: | Innovation and destruction of experience in prefi-gurative culture / T. V. Zaidal |
Authors: | Зайдаль, Т. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Человек в социокультурном измерении = Human in the socio-cultural dimension. – 2022. – № 1. – С. 10-15 |
Abstract: | Рассматриваются специфическая для модерна проблема обеднения (деструкции) опыта, ее связь с растущей скоростью изменения жизненных условий и устареванием культурных элементов. Разрушение опыта как маски взрослого обусловило рождение нового опыта, обеспечиваемого технологиями и системами коммуникации. Механизмы инновации и повторения выступают в качестве компенсации неопределенности, защитной реакции на неопределенность. Доказывается, что разрушение опыта, а также инфантильность массовой урбанизированной культуры, стремящейся продолжить детский опыт повторения во взрослом возрасте, во многом определили появление культуры префигуративного типа. |
Abstract (in another language): | The article examines the problem of impoverishment (destruction) of experience, specific for modernity, its connection with the growing rate of change in living conditions and the obsolescence of cultural elements. The destruction of experience as an adult mask suggests the birth of new experiences provided by technology and communication systems. Mechanisms of innovation and repetition act as a compensatory, defensive response to uncertainty. The destruction of experience, as well as the infantilism of the mass urbanised culture, striving to continue the childhood experience of repetition in adulthood, largely ensured the emergence of a prefigurative type of culture. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/280704 |
ISSN: | 2709-5738 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2022, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.