Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/5239
Title: Манипулятивные приемы в современной деловой коммуникации
Other Titles: Manipulative Techniques in Contemporary Business Communication
Authors: Николаюк, Наталья
Issue Date: 2010
Publisher: БГУ
Citation: Труды факультета международных отношений 2010: научный сборник. Вып. I
Abstract: В статье исследуется специфика ведения переговорного процесса в современной деловой коммуникации. Особое внимание уделяется реализации техник манипулятивных приемов, которые в процессе делового общения играют главенствующую роль, являясь базой для определения и выбора переговорных стратегий и тактик. Манипулятивная сущность делового аспекта переговорного процесса проявляется в частом использовании языковых единиц лексического и грамматического уровней, применении определенных риторических приемов и методов аргументирования, умении задавать вопросы разных типов. Следует отметить, что сочетание нескольких тактических приемов является более действенным, поскольку реализация конкретного коммуникативного замысла предполагает выбор наиболее эффективных лингвистических приемов с целью воздействия на интеллектуальную, волевую, эмоциональную и социокультурную сферу адресата. Именно благодаря правильному выбору и использованию языковых средств коммуникации, тактических приемов и коммуникативных стратегий происходит закрепление лидерства в деловом общении и достигается соглашение по конкретному вопросу в процессе переговоров. = The article deals with the specifi c character of negotiation in contemporary business communication. Special attention is focused on implementation of the manipulative methods techniques which play their domineering part during the process of business talks, as they are the groundwork for sampling and selection of negotiation strategies and tactics. Manipulative nature in business communication is revealed in frequent use of the same or synonymous language units on lexical and grammatical levels, in application of specifi c rhetorical means and methods of argumentation, in ability of asking questions of different types. It should be noted that combination of some tactical methods is the most effi cient since implementation of the particular communicative intention involves the selection of the most effective linguistic means in order to impact on cogitative, volitional, emotional and sociocultural fi eld of activity of a recipient. The right selection and using of linguistic means of communication, tactical methods and communicative strategies results in leadership fi xation in business and the agreement is reached on particular issue during negotiations.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/5239
ISSN: 2219-2085
Appears in Collections:Выпуск 1. - 2010. - 214 с.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nikolayuk_2010_trudy.pdf338,46 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.